Valódi szájmenés a virtuális térben

benyakzoltan

benyakzoltan

Könyvműhely - Sztoritípusok 6: Felemelkedések és bukások

2020. május 02. - Benyák Zoltán

muhely_5.jpgA két pályaív bármennyire is ellentétes, összetartozik. Úgy látszik az emberi sorsnak is megvan a maga gravitációja, és aki feltör, az le is zuhan, előbb-utóbb.

A drámai szerkezet ebből adódik. Egy kissé talán mellőzött, de jó karizmával bíró szereplőt helyez előtérbe, akinek a pályáját megtekinthetjük több szakaszban is. A legjobb művekben megjelenik a morális dilemma, ami előkészíti a végjátékot.

Fontos operációs elem, hogy a felemelkedés és a hanyatlás is a személyiségből vezetődik le. Sosem jószerencse, vagy baleset váltja ki a fordulópontokat. Nem játszhat szerepet az események alakulásában a vakszerencse, lottónyeremények, balesetek. Mindennek a szereplő személyéből kell kiindulnia.

Itt aztán nemcsak módunk, de kötelességünk is az apró jellemfejlődéseli változások bemutatása. A pályaíven felbukkanó történetmorzsák, fejezetek, mindig megvizsgálandók a főhösünk személyiségének szempontjából. Válaszul adott reakciói rajzolják ki a pontos képet az olvasónak.

Jellemzően a felemelkedés íve teszi ki a cselekmény nagyobb hányadát. A zuhanás rendszerint gyors, esetenként végzetes.

A felemelkedés pályája sem töretlen. Sőt. Nagyon is jót tehet az elbeszélésnek, ha nem csupán felültetjük a szereplőnket egy katapultra, és kilőjük. Mindig vannak kisebb nagyobb hullámhegyek, hullámvölgyek. Bekövetkezhetnek kisebb kudarcok, amelynek lebírásával a hősünk még feljebb emelkedhet.

Néhány fejlődés és bukás történet nem személyre korlátozódik, hanem klánokat, csoportokat, családokat mutat be. De még, ha központi alakunk is van megjeleníthetjük más szereplők történeteit, csak éppenséggel úgy kell felfognunk őket, mint a naprendszer égitestjeit. Mindenki a főszereplő vonzásában, taszításában létezik.

Az egyik leghíresebb felemelkedés és bukás történet Mario Puzo Keresztapája, amit Francis Ford Coppola vitt vászonra.

Ebben Michael Corleone történetét követhetjük nyomon, aki a Corleone családban nő fel, de nem ő az első fiú a házban, így nem a hatalom várományosa.

Michael azonban a családja iránti szeretetből, büszkeségből, és talán kötelességtudatból is felvállal olyan dolgokat, amit mások nem. Ezen dolgok következménye, hogy családfő lesz.

A család vezetése azonban nem könnyű dolog, pláne nem úgy, hogy a világ változik Michael körül. Erényes, becsületes életet akar, tisztára mosni a családjának nevét. De minél magasabbra kapaszkodik annál több csalódás éri. Csalódik a családtagjában, a politikusokban, az egyházban.

A befejező jelenet, mikor ott ül, ahonnan apja elindult, és egyedül hal meg, az valódi tragédia. Kudarca tökéletes, nemcsak a ő bukott el, de lányát is elvesztette, nem sikerült egybentartania a családját.

 

Példa: Tolsztoj: Ivan Iljics halála.

A bejegyzés trackback címe:

https://benyakzoltan.blog.hu/api/trackback/id/tr2115652960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása